Spooronderdoorgangen Oonksweg en Bornerbroeksestraat
Aanleiding
Gemeente Borne is bezig met de aanleg van spooronderdoorgangen in de Oonksweg en in de Bornerbroeksestraat. De huidige gelijkvloerse kruisingen zullen verdwijnen. Naar verwachting zijn de beoogde onderdoorgangen in 2026 gerealiseerd. Beide onderdoorgangen dragen bij aan de verbetering van de leefbaarheid, verkeersveiligheid, spoorveiligheid en bereikbaarheid in Borne. Zo zorgt de aanleg van spooronderdoorgang Oonksweg voor een betere doorstroming van het verkeer dat aan de rand van Borne rijdt en maakt de spooronderdoorgang Bornerbroeksestraat onderdeel uit van de fietssnelweg F35 wat bijdraagt aan een veilige en snelle fietsroute.
“Met de aanleg wachten nood- en hulpdiensten en overig wegverkeer niet langer meer voor gesloten spoorbomen en worden gevaarlijke verkeersituaties met passerende treinen voorkomen. Tegelijkertijd wil de gemeente zich verder ontwikkelen als aantrekkelijke fietsgemeente en bevordert hiermee verbindingen tussen recreatief aantrekkelijke plekken zoals sportpark ‘t Wooldrik. De spooronderdoorgangen leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en aan de bereikbaarheid en leefbaarheid in Borne” aldus wethouder Vermorken.
Samenwerking met ProRail
In het gehele project is een bijzondere positie weggelegd voor spoorbeheerder ProRail. Om een spooronderdoorgang te kunnen realiseren is inbreng van ProRail nodig. Zij hebben de kennis om spoorse kruisingen te maken en ervaring met processen om realisatie van deze onderdoorgangen zo efficiënt en beheerst mogelijk te doorlopen. De gemeente Borne en ProRail werken daarom nauw samen voor de realisatie van de twee spooronderdoorgangen.
Waar staan we nu?
Op 27 september 2022 heeft het college van B&W ingestemd met het voorstel om te starten met de studiefase van de twee spooronderdoorgangen Oonksweg en Bornerbroeksestraat. Samen met ProRail en onderzoeksbureau Movares is vanaf maart 2023 gestart met het uitvoeren van de nodige onderzoeken en het uitwerken van de ontwerpen. Om te komen tot een goed inpasbaar ontwerp voert de gemeente diverse gesprekken met omwonenden en ondernemers die hun bedrijf hebben rondom de spoorondergangen.
Januari 2025
De afgelopen maanden zijn diverse onderzoeken uitgevoerd, er is een ontwerp gemaakt en de kosten zijn berekend. Uit deze voorbereiding blijkt dat de kosten van de bouw van het huidige ontwerp veel hoger uitkomen dan het beschikbare budget. De oorzaak hiervan is vooral de grondsoort die bestaat uit een combinatie van klei en het mineraal glauconiet.
Glauconiet komt in deze regio vrijwel niet voor. Het is een soort opgerold kleimineraal. Door trillingen en belasting bij de aanleg van een tunnelbak kunnen deze korrels uit elkaar vallen. Dit heeft tot gevolg dat binnen de beschikbare ruimte een duurdere constructie nodig is om de tunnelwanden in deze grondsoort voldoende stevig te maken.
Voorlopige planning
Gemeente Borne gaat samen met ProRail onderzoeken wat haalbare, betaalbare en veilige alternatieven zijn. Dit wordt vastgelegd in een Plan van Aanpak. Daarbij word ook gekeken of de planning en het programma bijgesteld moeten worden. Zodra er meer duidelijk is over het vervolg, informeren wij betrokken omwonenden, ondernemers en de Bornse samenleving daarover.
Meer weten?
- Heeft u vragen of wilt u meer weten, stuur dan een e-mail aan projectleider Roy Fox (gemeente Borne) via r.fox@borne.nl.
- Met de nieuwsbrief blijft u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de spooronderdoorgangen. Meld u aan via communicatie@borne.nl.