Individuele inkomenstoeslag
Algemene informatie
Er is recht op individuele inkomenstoeslag als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- u woont in Borne
- u bent minimaal 21 jaar en jonger dan de AOW-leeftijd;
- u bent geen student;
- u ontvangt 3 jaar of langer onafgebroken een inkomen dat niet hoger is dan de toepasselijke bijstandsnorm;
- u hebt geen vermogen en de afgelopen 3 jaar geen vermogen gehad dat hoger is dan € 7.575 voor een alleenstaande of € 15.150 voor een alleenstaande ouder of echtpaar/samenwonenden;
- u verwacht de komende 12 maanden geen verbetering van uw inkomen;
- u hebt de afgelopen 12 maanden niet eerder een individuele inkomenstoeslag ontvangen.
Bent u getrouwd of woont u samen? Dan krijgt u alleen deze toeslag als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Hoogte van de toeslag
Leefvorm | Hoogte van de toeslag |
---|---|
Alleenstaande | € 424 |
Alleenstaande ouder | € 541 |
Gehuwd / samenwonend | € 601 |
Aanvragen
Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u een aanvraag doen voor dit jaar. U kunt uw aanvraag digitaal of schriftelijk doen. Dit kan digitaal via de website van gemeente Hengelo: aanvraag individuele inkomenstoeslag. U heeft uw DigiD nodig om in te loggen. Daarna beantwoordt u de gestelde vragen en uploadt u de benodigde documenten.
Schriftelijke aanvraag
Wil u graag een schriftelijke aanvraag doen? Download dan het aanvraagformulier (zie 'bijlagen' onderaan deze pagina). U vult het aanvraagformulier in en zet een datum en uw handtekening op het formulier. Om te beoordelen of u recht heeft op de individuele inkomenstoeslag heeft de gemeente verschillende documenten nodig. Naast het aanvraagformulier stuurt u de volgende documenten op:
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs);
- kopieën van jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar (of als u zelfstandig ondernemer bent, een winst- en verliesrekening in plaats van de jaaropgaven);
- bewijsstukken van uw huidige inkomen (bankafschriften, loonstrookjes of uitkeringsspecificaties);
- kopieën van bankafschriften van de afgelopen 3 maanden (van alle betaalrekeningen, óók van uw kinderen jonger dan 18 jaar. Het saldo moet duidelijk te zien zijn.
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Dan kunt u naar het geld- en formulierenspreekuur gaan. Hier kunt u zien wanneer het eerste spreekuur weer is.
Terugsturen
Het origineleformulier stuurt u voor 10 november 2023 naar Werk en Inkomen, Postbus 18, 7550 AA Hengelo. Een postzegel is niet nodig. U kunt de formulieren ook afhalen en afgeven bij het Sociaal Hus (links in het gemeentehuis). U krijgt binnen 8 weken bericht van ons.
Uitbetaling
Als u het formulier op tijd inlevert, wordt de toeslag voor 1 december 2022 aan u uitbetaald. Als u het formulier na 10 november 2022 inlevert, dan krijgt u de toeslag later uitbetaald.